Ինչպես է «արդարությունը» եւ «ժողովրդի կամքը» արդարացում դառնում աղետների համար Անեկդոտ «ձախ» գաղափարի վերափոխումների մասին: 1950-ականների սկզբին մարքսիստներ Պոլ Պոտը (այն ժամանակ՝ Սալոթ Սառը, որն ուսանում էր Փարիզի համալսարանում) եւ Ժան-Պոլ Սարտրը, հրաժեշտ տալով իրար Սենայի ափին, երդվում են, որ կերջանկացնեն ամբողջ մարդկությանը:
Տարիներ անց Պոլ Պոտը զանգահարում է Սարտրին եւ ուրախությամբ հայտնում, որ իր մասով կատարել է խոստումն ու երջանկացրել է իր ժողովրդին: «Ինչպե՞ս», – զարմանում է ֆրանսիացի փիլիսոփան: Պոլ Պոտի պատասխանը՝ «գնդակահարել եմ բոլոր դժբախտներին»:
Եթե նպատակը մարդկությանը երջանկացնելն է՝ ամբողջ մոլորակում ժողովրդավարություն, մարդու իրավունքներ, արդարություն հաստատելը, ապա այդ՝ միանգամայն «արեւմտյան» եւ գեղեցիկ հնչող գաղափարը կարող է բերել սարսափելի հետեւանքների: Ո՞վ է որոշում, թե որն է արդար, իսկ որը՝ անարդար: Ժողովո՞ւրդը: Մեծամասնությո՞ւնը:
Հետեւաբար, գոյություն ունի լավ, «որակյալ», արդարությանը ձգտող ժողովուրդ (մեծամասնություն) եւ «ժողովրդի անորակ մասը» (փոքրամասնություն): 1970-ականներին Կամբոջայում (Կամպուչիայում) մեծամասնություն էին կազմում աղքատ գյուղացիները: Նրանք էին, հետեւաբար, «ժողովուրդը», որը «զոհ էր դարձել» քաղաքներում բարեկեցիկ ապրող «հարստահարողների» («ոչ ժողովրդի»):
«Արդարությունը» ճնշված, արհամարհված, անտեսված խավի պաշտպանության մե՞ջ է: Դե, ուրեմն, պետք չէ զարմանալ, որ զոհը դառնում է դահիճ: «Ժողովրդի կամքն» այդպիսով ամբողջությամբ ձեւավորված էր:
«Ժողովրդավարական զանգվածները» Պոլ Պոտի եւ այլ հեղափոխականների ղեկավարությամբ գրավեցին մայրաքաղաք Պնոմպենը եւ սկսեցին «արդարություն հաստատել»: Ինչպե՞ս: Շատ պարզ, «ոչ ժողովրդին», այսինքն՝ քաղաքների բնակիչներին սկսեցին բռնի ձեւով տեղափոխել գյուղեր՝ ճանապարհին գնդակահարելով, սովամահ անելով եւ այլն:
Արդյոք «Կամբոջայի ժողովուրդը» ցանկանում էր, որ «արդարություն հաստատվի»` 1.5-2 միլիոն մարդու՝ բնակչության մեկ քառորդի սպանության գնով: Այդ հարցի պատասխանը ես չունեմ: Կարող եմ ասել միայն, թե այն, ինչ «ուզում է ժողովուրդը», տարբերվում է նրանից, ինչ ցանկանում են մարդիկ: Ակնհայտ է նաեւ, որ եթե Կամբոջայում իշխանության մնային «ամերիկյան իմպերիալիստների խամաճիկները», այդքան մարդ չէր սպանվի:
Մարդկության պատմության մեջ նման արտառոց, ծայրահեղ դեպքեր էլի կան, բայց ընդհանուր առմամբ «արդարություն հաստատելու», «մարդկանց երջանկացնելու» եւ «ժողովրդի կամքն» իրագործելու ձգտումը նման սարսափելի դրսեւորումներ չունի: Բայց «հաղթանակած ժողովուրդը» (լյումպենը, զանգվածը) բոլոր դեպքերում մշտապես հարմար «վարագույր» է եթե ոչ հանցագործությունների, ապա անարդյունավետ, անգրագետ, աղետաբեր կառվարման համար: Բարեկամներիցս մեկն առաջարկել է հետեւյալ դասակարգումը:
Կա պետության արդյունավետության երեք մակարդակ: Ամենաարդյունավետն այն է, երբ իրական ժողովրդավարական երկրներում (Արեւմտյան Եվրոպայում) ընդունված որոշումների համար հավասարապես պատասխանատու են ժողովուրդն ու իր ընտրած իշխանությունը: Ավելի վատ տարբերակ է, երբ ավտորիտար ղեկավարը միանձնյա որոշումներ է ընդունում, եւ ինքն էլ դրա համար պատասխանատվություն է կրում: Այդպես է, մասնավորապես, «նավթային պետություններում»:
Բայց ամենավատ համակարգը կեղծ ժողովրդավարությունն է. ավտոկրատը դարձյալ միանձնյա որոշում է կայացնում, բայց ստացվում է, որ այդ որոշումների պատասխանատուն «ժողովուրդն է»: Դա մեր մասին է: Կարելի է անել հիմարություններ, սխալներ, կարելի է գնալ մշտական տապալումների ճանապարհով եւ անընդհատ արդարանալ՝ «մենք ի՞նչ կապ ունենք, ժողովուրդն է այդ ընտրությունը կատարել»:
Արդյոք ժողովո՞ւրդն է ցանկացել, որ հայկական Արցախ այլեւս գոյություն չունենա, որ մեր գերիներին Բաքվում ստորացնեն ու խոշտանգեն: Գուցե ժողովո՞ւրդն է ուզում, որ գույքահարկը շեշտակի բարձրանա եւ փոքր բիզնեսը խեղդվի:
Դարձյալ՝ ես չեմ կարող պատասխանել այդ հարցերին: Բայց աղետի պատասխանատուն հաստատ ժողովուրդը չէ՝ կոնկրետ մարդիկ են, որոնք նստած են կոնկրետ աթոռներին:
Արամ ԱԲՐԱՀԱՄՅԱՆ; «Առավոտ» օրաթերթ
Բաց մի թողեք
Ինչպես են ադրբեջանական զիված ուժերը խաթարում Սյունիքում ապրող մարդկանց կյանքը․ Հետազոտություն
Ադրբեջանի խնդիրը նիկոլական իշխանությունը չէ, այլ հայ ժողովրդի հավաքական ոգին, պայքարի վճռականությունը կոտրելը
Երբ ատելության խոսքի թիրախ են դառնում ղարաբաղցիներին քննադատողները, նույն խումբը ծպտուն չի հանում. Ղազարյան